sunnuntai 5. tammikuuta 2020

La Matan suolajärvi


Kävimme eilen luontoretkellä La Matan suolajärven rannalla. Se on se normaalin sinisen värinen järvi. 

Meidän toinen – se Torreviejan järvi - on vaaleanpunainen. Väri johtuu
Halobacterium-bakteerin pigmentistä. Tämän takia järvessä talvehtivat flamingotkin ovat vaaleanpunaisia. Ne kun syövät järven rapuja, jotka bakteeri on myös värjännyt punaisiksi. Olisiko myös punanahkaisiet intiaanit käyneet täällä ja saaneet silloin nahkaansa oikean värin?
Tällä järvellä ei ole flamingoja, mutta paljon muuta elämää.

Järven ympärillä on luonnonpuisto ja siellä riste
ilee runsaasti polkuja. Sinne on myös rakennettu viihtyisiä levähdyspaikkoja, joissa voi nauttia eväitään. Myös lintutorneja on on rakennettu.

Luontovaikutelman kruuna
si satapäinen lammaslauma, joka laidunsi järven ja takana olevan moottoritien välissä. Mitään aitausta ei lampaille ollut, mutta yhtenä ryhmänä se pysytteli. Ehkä asiaan vaikutti paimen, joka koiran kanssa tarkkaili laumaa lähistöllä.

Osa linnuista oli tuttuja Suomen kesästä, osa oli vieraslajeja. Myös maassa vaellellut orava oli hieman erilainen kuin kotimaassa,
väri oli paljon vaaleampi.

Kuvissa pitkäjalka, mustaleppälintu ja lammas.




lauantai 4. tammikuuta 2020

Tipaton tammikuu


Suomessa harrastetaan voimalla tipatonta tammikuuta.
Ranskan terveysministeriö on kuullut siitä pelkkä hyvää ja yritti lanseerata saman myös Ranskaan.

Siellä viinin tuottaminen on melkoisen laajaa liiketoimintaa ja siitä elantonsa saavat hermostuivat elinkeinonsa horjuttamisesta. Ranskassa hallitus otti lusikan kauniiseen käteen ja puheet tipattomuudesta loppuivat kuin veitsellä leikaten. Jopa itse presidentti kertoi nauttivansa viiniä sekä lounaalla että illallisella eikä aio luopua tästä tavasta.

Me olemme Ullan kanssa harrastaneet tätä urheilua. Mutta olemme tehneet aina periaatepäätöksen, että t
ipatonta aikaa vietetään vain Suomen maakamaralla. Joten täällä Espanjassa viini virtaa ja olut kuohuaa. Sen lisäksi yömyssyksi minulla on tällä hetkellä Highland Queen viskiä. Litran pullo maksoi maitokaupassa kahdeksan euroa. Parempaakin olen saanut, mutta kun kahteen senttilitraan lisää teelusikallisen vettä, niin kyllä minun makuhermoni ovat tyydytetyt.

Absolutisti Trumpinkin olisi syytä viettää iltahetkensä kunnon skottiviskin äärellä ja jättää TV:n katselu ja twiittaaminen vähemmälle. Saattaisi tämä nero olla hieman rauhallisempi ja maailma paljon parempi paikka.

Toiveissa tietysti on, että Trumpin tapattaman Suleimanin kannattajat hankkivat venäläisen täsmäohjuksen ja posauttavat Trumpin maalliset tomut taivaan tuuliin. Se olisikin kunnon palvelus ihmiskunnalle.


perjantai 3. tammikuuta 2020

Matkalukemiset


Kun olemme täällä ikään kuin lomamatkalla, niin olen raahannut mukaani hyvin kevyttä kirjallisuutta. Raahaaminen tässä yhteydessä on hyvin kuvannollinen sana, kirjat kun ovat e-kirjoja. Bitit eivät mahdottomia paina tabletin syövereissä.

Ensimmäinen kirja oli Jukka Viikilän
Suomalainen vuosi. Ne olivat sellaisia alle sivun mittaisia pakinoita suomalaisesta hulluudesta. Niitä kun luki muutaman ennen nukkumaan menoa, niin johan tuli uni.

Seuraavaksi tuli sitten jo aika paljon painavampaa tekstiä. Nimittäin Stephen Hawkingin
Lyhyet vastaukset suuriin kysymyksiin. Hawking osaa Esko Valtaojan tavoin kertoa yksinkertaisesti ja kiinnostavasti tavalliselle kengänkuluttajalle asioista, joista hän ei järjellään pysty läheskään kaikkea ymmärtämään. Siis lukija, ei Hawking. Mutta mielenkiintoisesti, välillä piti vastahakoisesti luopua lukemisesta, kun Nukkumatti kehotteli katselemaan eläviä kuvia alitajunnan kautta.

Nyt on jo vuorossa taas kevyempää kamaa.
Kari Hotakaisen kertomut Kimistä. Kirja on nimeltään Den okände Kimi Räikkönen. Sain tämän ilmaiseksi Elisa-kirjalta. Ja valitsin ruotsinkielisen painoksen. Olen huomannut, että uutta kieltä, espanjaa, en opi. On siis parempi tuhlata ruutiansa vanhan jo opitun kielen vahvistamiseen. Ruotsia kun tarvitsee aina välillä kesäkunnassamme Nauvossa. Ja siellä Alkossa käydessäni puhun aina ruotsia. He palvelevat paljon paremmin huonoa ruotsia puhuvaa suomalaista kuin suomea höpöttävää äijää.

Sitten kun Kimi on luettu hiirenkorville tabletissa odottaa Jari Tervon
Aamen. Se onkin sellainen tiiliskivi, että loma taitaa loppua ennen kuin kirja!

torstai 2. tammikuuta 2020

Liisa ihmemaassa


Runsaat pari viikkoa on takana tätä Espanjan arkea ja juhlaa.
Ihmettelemistä on riittänyt.

Täällä Torreviejassa on sitten viime kerran vesijohtovesi muuttunut juomakelpoiseksi. Tosin me kyllä juomme pullovettä, sen verran elämä on opettanut, että Skandinavian ulkopuolella juotava vesi on pullotettua.

Kierrätys on täällä aivan lapsen kengissä. Millekään juomapullolle ei oli panttia, joten ne kaikki laitetaan roskiin. Lasipullot ja metallitölkit omaan jäteastiaansa. Kaikki muu siihen toiseen. 

Kysyin vuokran
välittäjältä minne laitetaan käytetyt paristot. Vastaus oli, että on kait jollakin liikkeellä keräysastioita niille. Siis: on kai! Eli kaikki paristot laitetaan poltettavien roskien joukkoon. On tämä niin ympäristöystävällistä ja ollaan sentään Euroopassa. 

Useimmat koirat kulkevat isäntiensä kanssa vapaina. Ilmeisesti ne kakkivat minne sattuvat – ainakin jalkakäytävät ovat runsaan ulosteen peittämät. Muiden roskien seassa.

On täällä paljon hyvääkin. Ruoka on halpaa. Ihmiset tervehtivät täällä toisiaan. Jos joku ei talomme käytävillä tervehdi, niin se on jonkun turistin lapsi. Kaikki muut sanovat ainakin holaa. Lausutaan ola!, paino jälkimmäisellä tavulla.

Mikroilmasto täällä Torreviejan suolajärvien katveessa on äärimmäisen terveellistä. Me Ullan kanssa olemme sairastaneet sen takia nyt kaksi viikkoa yskää ja nuhaa.
Olé !!!

Tekstistä
rivien välistä voi siis päätellä, että minkäänlaista koti-ikävää ei ole. Ja internet sauhuaa, kun tutkimme mahdollisuuksia viettää täällä ensi talvena kuusi kuukautta.
Internetistä tulikin mieleen, että kolme vuotta sitten netin toiminta oli todella heikkoa. Tänään se toimii täällä yhtä hyvin kuin Turun esikaupunkialueella.

Uusi vuosi


Selasin vanhoja päiväkirjojani ja tarkistin minkälaisia uudenvuoden lupauksia olen tehnyt. En paljon mitään!

Joten jatkan samaa rataa.
Mitäs sitä turhaan tekee jotakin sellaista päätöstä, jota ei kuitenkaan pysty pitämään.

Yritän selvitä hengissä tästäkin vuodesta. Ja menneistä oppineena mahdollisimman terveenä. Ainakin akillesjänteen osalta.

Ulkoilla pitäisi runsaasti, siinä voisi ihan muutaman hölkkälenkin tehdä. Ja kuntoa parantaa. Se on suhteellisen helppo nakki – näin huonossa kunnossa en ole vuotta aloittanut aikuisiällä kait koskaan.

Laitoin Garminiin tammikuun juoksutavoitteeksi 120 kilometriä.
Uudenvuoden päivänä jaloittelin jo kahdeksan kilometriä, joten hyvin on alkanut.

tiistai 31. joulukuuta 2019

Ohi on 2019

Taas yksi vuosi on pulkassa. 

Tätä vuotta leimasivat sairaudet. Helmikuun kahdeksantena meni akillesjänne ja sen kuntoutus jatkuu edelleen. Ja vuoden kaksi viimeistä viikkoa olin flunssassa – siitä alan jo toipua.

Akilleksen takia vuoden juoksut olivat vähäiset. Ja niiden vähienkin lenkkien vauhti hidasta. Muuten tuli ulkoiltua normaali määrä. Juoksua korvasin kävelyllä ja pyöräilyllä.


Tässä viime vuosien lenkkeilyt eriteltyinä:

Vuosi Juoksu Suunnistus Hiihto Pyöräily Yhteensä Tunnit
2003 617 255 218
2176
2004 793 302 858
2060
2005 881 308 664
1938
2006 1111 153 389
1734
2007 1347 241 329
1995
2008 1196 262 200 206 2136 283
2009 1507 286 406 110 2767 358
2010 1419 224 783 391 3347 428
2011 1266 184 587 761 3276 391
2012 973 232 811 163 2606 346
2013 1196 234 818 218 2863 380
2014 1443 227 470 106 2629 360
2015 959 378 603 326 3147 483
2016 1471 201 363 488 3217 471
2017 1170 239 409 182 2653 402
2018 1419 242 284 218 2583 379
2019 680 225 320 640 2509 354

sunnuntai 29. joulukuuta 2019

Suunnistusvuosi 2019


Nukuin yöni kohtuullisesti. Heräsin joskus kolmen aikoihin ja nenä oli tukossa. Tunti kului ennen kuin sain röörit vetämään ja uudestaan unen päästä kiinni.

Aamulla heräsin ennen kellon soimista ja tein kaikki valmistelut lähteäkseni suunnistamaan. Siinä aamukahvia juodessani iski lievä väsymys ja sitäkin suurempi laiskuus
(olisi sille toinen kuvaavampi sanakin löytynyt!)

Totesin sille ahkerammalle minälleni, että terveyteni ja nurkan takana odottavan suuremman suunnistustulevaisuuteni kannalta on järkevämpää jäädä kotiin kuin lähteä espanjalaiseen kivikkoon kompuroimaan.

Niinpä tämän vuoden suunnistukset on suunnistettu ja on aika tehdä tilinpäätös.
Jos kyseessä olisi liikeyritys, niin vuoden tulos on sen verran heikko, että pääomat olisivat miinuksella ja yritys olisi haettava konkurssiin.
Mutta minä aion jatkaa toimintaa myös ensi vuonna ja saa
da kurssin uudelleen nous

Tämän vuoden numerot ovat seuraavat (suluissa edellinen vuosi):
- Suunnistuskisoja 41 (52)
- Juostu matka 195 km (211)
- Keskimääräinen km-vauhti 12.40 (12.20)
- Pummien osuus 6,7 % (6,9)
- Nousumetrit 3360 (4667)
- Keskimääräinen syke 135 (137)

Suunnistettu matka on vain vähän viime vuotista pienempi, se johtuu siitä, että mukana kolme pidempää rogainig-suunnistusta.
Suunnistusvauhti riippuu paljolti maastosta. Tänä vuonna olen valinnut helppoja maastoja akillesvammani takia.
Varsinaisia ranki-kisoja oli tänä vuonna vain viisi. Viime vuonna niitä oli kymmenen.