lauantai 20. kesäkuuta 2026

Nauvon Juhannussalot

Juhannuspäivä oli täällä saaristossa aurinkoinen ja lämmin. Pieni tuulenvire hyväili poskia, illalla vähän reippaampi.

Sen verran huonosti olimme varustautuneet, että piti lähteä kauppareissulle kirkonkylään. Yhdistin samaan reissuun viedä taloon kertyneet pahvit ja kartongit jäteastiaan, se oli myös keskustassa.

Kysyin Ullalta, että lähtisikö hän mukaan ja kierrettäisiin samalla katsomassa Nauvon juhannussalot. Mehän olimme aikoinaan Kustavissa innokkaasti sitä koristelemassa ja pystyttämässä.

Ensimmäisenä kävimme lähimmällä eli Tackorkin lomakeitaan salkoa katsomassa. 
Se on uusin näistä Nauvossa ja aika vaatimaton. 

Sitten ajoimme saaremme pohjoisrannalle Kvivlaxin kylään. Se on siitä ihmeellinen paikka, että Saaristotieltä sinne ajetaan hiekkatietä, mutta noin kolme kilometriä ennen tie muuttuu asvaltoiduksi. Siellä oli näin Juhannuksena varmaan toista sataa autoa - saarissa mökkeilevät pitävät siellä veneitään. Nyt ovat veneet ulkona ja autot satamassa.
Kvivlax on vauras kylä ja salko selkeästi näyttävämpi.

Kolmas masto on Pikku-Nauvon pohjoispuolella Kirjaisten kylässä. Se on näistä mastoista vanhin ja näyttävin. Maston vieressä on ravintola, jossa olemme usein käyneet syömässä.

Oikein mukava reissu - emme ole aikaisemmin niitä kaikkia nähneetkään.

Toinen kohteemme Kvivlax.

Ensimmäinen eli Tackork

Paras viimeiseksi - Kirjais.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti