perjantai 12. heinäkuuta 2024

Puuhommia mökillä

 Tultiin jo eilen tänne mökille.

Matkalla poikkesimme syömään Minttus ravintolaan Nauvon kirkonkylässä.
Olemme käyneet siellä usein, kun tykkää heidän maksa-annoksestaan.
Minä tilasin itselleni naudan ulkofileetä. Molemmat tilasin mediumina.

Kun ne tulivat pöytään, niin minun ruokani oli vaihtunut hampurilaiseksi, se lähti takaisin keittiöön. Tarkistin laskun ja olin maksanut hampurilaisen, joten ilmoitin tarjoilijalle syöväni sen – minä kun olen kaikkiruokainen ja syön elääkseni.
Ullan medium maksapihvi oli poltettu karrelle mutta Ulla oli armollinen eikä lähettänyt sitä takaisin keittiöön. Rouva kyllä ilmoitti, että Minttus tarjoili hänelle viimeisen ateriansa.

Kävin aamulla tiukalla juoksulenkillä ja palattuani naapurille oli tullut pihaan valtavia kivenjärkäleitä. Lähetin Marille kuvan ja hän kertoi, että ne oli tarkoitettu saunan perustuksien parantamiseen.

Pian Ben tulikin niitä siirtelemään ja saunan alusta tuli aamupäivän aikana todella hyvän näköiseksi.
Olin sen perustuksen tehnyt 45 vuotta sitten Ekin ja Lassen kanssa. Hirsisaunan rakentaminen jäi sitten minun vastuulleni.

Kun Benin työ valmistui, kerroin hänelle, että meillä on kaksi ongelmapuuta, jotka pitäisi vihdoin kaataa. Hän sanoi, että sehän käy.
Hän soitti Trygvelle, joka pian ilmestyi paikalle sahan kanssa. Bobcat oli jo paikalla ja kahdelta tehokkaalta mieheltä ei kauaa kulunut, kun puut oli nurin ja viety ojan varteen niitylle. Pois ne haetaan ensi maanantaina.

Ensimmäinen puu oli koivu, joka kasvoi kiinni vanhan saunan takaseinässä.

Toinen puu oli valtava hopeapaju.
Tässä kanto, halkaisija 70 senttiä.


Tässä filminpätkä, jossa puu menee kauniisti nurin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti