keskiviikko 20. marraskuuta 2019

Uskonsotaa joulun alla


Suomessa käydään sotaa – uskonsotaa.
Kristillisten Päivi Räsänen on pillastunut siitä, että koululaiset eivät saisi enää käydä kirkossa joulun alla eikä muutenkaan.

Ilmeisesti kirkko saattaa olla vaarallinen paikka vääräuskoisille.
Meillä on nykyään näitä ties mihin uskovia, niiden tunteita kait siinä ajatellaan.
Olen käynyt elämäni aikana monissa kirkoissa, jopa eri uskontojen kirkoissa. En ole niissä missään huomannut Jumalan, Allahin tai jonkun muun jumalan loukkaantuvan siitä, että en usko niistä minihkään.

Minusta tuli ateisti noin kaksitoistavuotiaana. Olen sen jälkeen käynyt luterilaisen rippikoulun. Koulun mukana olen käynyt monta kertaa kirkossa eri yhteyksissä.
Näistä käynneistä ei minulle ole tullut mitään henkistä vammaa. Olen ihan hyvin viihtynyt katsellen kirkkojen arkkitehtuuria ja niitä näytelmiä, joita papit siellä järjestävät.

Ja ihmetellyt sitä, että ovatko ihmiset todella niin vedettäviä, että vielä tänä päivänä uskovat jumaliin, tuonpuoleiseen elämään
ja sen sellaiseen.

Missä olivat jumalat silloin kun tapahtui alkuräjähdys? Olivatko he rinnakkaisessa maailmankaikkeudessa. Uskonto onkin siis uskoa siihen, että madonreikää pitkin päästään toiseen maailmaan.
Olisiko siellä vähemmän sotia, saasteita ja väestöä. Saammeko siis siellä toisen ja iankaikkisen elämän? Pääsevätkö sinne vain hartaat uskovaiset ja hyvän elämän eläneet. Vai tulevatko sinne myös Trump, Putin, Aarnio ja Volvo-Markkanen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti